dimecres, 31 d’octubre del 2012

Comissió de Seguiment Baix Llobregat Sud




El passat dimarts 30 d'octubre vam tenir la Comissió de Seguiment del Baix Llobregat Sud.

L'Escola que ens va acollir va ser el CFA Arquitecte Jujol (Sant Joan Despí), i després d'una presentació, comentaris de dates interessants, etc... això és el que van comentar les escoles en L'INTERCANVI D'EXPERIÈNCIES:

Escola Garbí
Van participar any passat a la I jornada sostenible europea i van treballar el paper. Enguany participen en la II jornada i tractaran el tema del paper d’alumini.
La setmana passada l’escola van participar a la presentació de la II jornada per a exposar el seu treball de l’any passat. Van veure que la gent deia que la manera de funcionar que tenen una part molt guanyada ja que els alumnes tenen vida social representat per tots els nivells de l’escola des de infantil fins a batxillerat.
Enguany: primària faran bock’n roll i secundària experiments amb alumnes més petits. Any passat van fer un projecte transversal a l’escola amb reciclatge paper i envasos i  projecte transversal de l’hort a 4rt de primària.
Aniran recollint cada dia l’alumini i faran una bola. A partir d’aquí faran una ecoauditoria i veuran com evoluciona.
També treballaran contaminació acústica. Els hi hem explicat una mica l’experiència de l’ESC Rosella i el seu bloc (veure bloc assessoria Escoles Verdes).

L’Esc Pau Casals comenta que van crear un treball des de l’assignatura de matemàtiques pesant la bola cada dia i fent gràfics.... Així treballen EV des d’una visió més transversal i no només des de l’àrea de medi.

Escola Montserratina
Són una Escola nova d’enguany. Treballen amb departaments, hi ha creat el departament  de medi. Fan activitats des de ja fa uns anys:  aquari ja fa 5 anys, tenen un hort que l’any passat cuidava un avi i enguany un pare. L’hort el treballen amb infantil i l’aquari amb CI, CM i CS.
També fan el trio (selecció de residus), compost, el dia de la fruita (els dijous), i volen aconseguir boc’n roll pels alumnes més grans (ja que els petits porten la carmanyola).
Celebren cada novembre la Setmana de la Ciència: realitzen un experiment, es fa un treball i s’exposa al teatre on s’entreguen els premis (participació, creatiu).
També fan la recollida de pati, cada dia un nivell. Aquesta actuació en un principi els va portar molt conflictes amb les famílies, però sembla que ara ja ho tenen solucionat.
Han creat la Xarxa famílies-escola, per aconseguir que participin més els familiars, i s’organitzen en comissions i crearan una que serà la Comissió verda.

Escola Sant Cristòfor
Fan el dia de la Fruita, tenen el reciclatge instaurat a tota l’escola, tenen el Decàleg d’EV, van fet plantada de bulbs el dia de la primavera, etc...
Tenen la sort de tenir molta ajuda dels pares.
L’any passat van fer un hort a primària. Han convertit la meitat en sorral per primària i l’altre en un jardí de papallones. Tenen hort infantil i hort de primària.
A infantil és més fàcil que a primària i els funciona tot millor. L’Esc garbí comenta que per això és important que hi hagi un representant de cada cicle a la comissió d’EV, perquè tot funcioni bé.
Volen un compostador, no tenen diners. L’ajuntament de Begues no els en pot facilitar un, però segueixen amb la idea i miraran com poden aconseguir-lo.
Faran la recollida de l’oli amb oliklak.

El Col·legi Sant Gabriel comenten que ells tenen un altre sistema promogut per l’Ajuntament: el buti.En

Ferran Rueda (tècnic de medi ambient de Sant just Desvern), comenta que l’Escola Montseny fan recollida oli. Fins ara ho feien amb una entitat que recollia l’oli i el venien per fer biodièsel. Ara ho fan amb Asproseat, que també tenen una fundació amb persones amb discapacitats i fins i tot estan estudiant de poder fer una benzinera per vendre el biodièsel.

Escola Pau casals sí que tenen l’oliklak, i comenta que els va molt bé, perquè a més tenen un programa informàtic per recollir les dades i així tenen un estudi exhaustiu.

L’ESC Garbí s’interessa pel sistema i pregunta si es necessita molt d’espai.

Escola Ateneu Instructiu
Tenen alumnat des de P3 fins a batxillerat.
Fan la recollida selectiva, el dia de la fruita a infantil, participen en el pla de consum, etc.
Els alumnes de batxillerat fa 2 anys van fer ecoauditoria d’aigua i energia.
Els alumnes de 4rt d’ESO visita el museu de les  aigües de Cornellà. Els hi van presentar que els alumnes dissenyessin l’exposició com a APS. Van dissenyar des del material dels plafons, als estants que han de posar. L’exposició va estar oberta al públic un mes, i en la inauguració van fer de guies per l’exposició.
També han treballat el tema de la reducció de paper i envien les circulars per correu.
Els hi agradaria treballar el paper d’alumini. Tenen la idea de fer una gran bola.
Sorgeix el dubte d’on posar alumini, contenidor groc o deixalleria.

Ferran Rueda diu: Ara no hi ha sortida per l’alumini. Actualment sí que  es recupera el porexpan. Clarifica que el contenidor groc no és de plàstics, és d’envasos. I comenta que actualment amb la fracció resta fan uns “paquets” per a omplir forats de carretera.

Com que sorgeix el tema de que les joguines no es poden reciclar, des de l’assessoria EV s’explica el tema de R-cicle Joguina.

CFA Arquitecte Jujol
Volien treballar el tema del Projecte Euronet 50/50 de reducció d’energia. Però no es va poder fer ja que l’Ajuntament no va estar d’acord en signar el conveni.

Ferran Rueda explica que enguany faran un assessorament per l’estalvi d’energia a totes les escoles a través de la Fundació Tapurna. Aquesta empresa no cobra, però té el benefici del 50% de l’estalvi d’energia i l’altre 50% se’l queda l’Ajuntament. En aquest cas, però, l’Ajuntament cedirà el seu 50% a les escoles.

Des de l’Arquitecte Jujol expliquen que els hi manca participació de l’alumnat. Les activitats no tenen continuïtat ja que els alumnes van canviant molt sovint. Han de fer una feina transversal.
Aquest curs han millorat l’acústica d’una aula baixant el sostre.
I sempre intenten que les sortides tinguin temàtica mediambientals (parc eòlic). Però tenen el problema que assisteix al gent gran i la gent jove és un dia que s’estalvia d’anar a classe.
També fan activitats puntuals (sabó), i es poden plantejar el tema de la recollida de l’oli usat.

Escola Pau Casals
L’any 2006 van començar amb un projecte innovador i sempre han de fer l’esforç per intentar que el projecte no recaigui en poques persones.
Van acabar el curs passat fent valoració, punts forts i punts febles a millorar. Amb intenció de donar empenta a la roda. Encara tenen pendents aquest curs posar-ho en marxa.
Punts forts: Comitè ambiental, en el qual participa l’alumnat de tota l’escola (des de P-3), ajuntament (enllaç directe), mare, coordinadors i equip directiu. Fins ara funcionaven per propostes. Ara han canviat per renovar-se, i cada grup s’han de buscar uns petits objectius i buscar formes de complir-los.
Falta treballar l’ambientalització curricular. És una cosa que els està costant molt i de moment han creat les carpetes verdes per deixar constància d’activitats exitoses i que no es perdin.
Hi ha coses a l’escola que estan tant assumides que no se n’adonen que funcionen ja que és el seu dia a dia.
Volen crear un protocol perquè les persones que arriben noves vegin com és el funcionament de l’escola i que hi arribin de la millor i més ràpida manera.

L’Esc Sant Cristòfor diu que tenen delegats que ho apunten en una graella i fan un document explicatiu. Ho envien a cada cicle  per correu perquè els mestres ho tinguin present.

L’Esc Garbí comenta l’experiència de l’any passat: els delegats verd passaven per les aules, mirant residus, llums,... i depenent de la puntuació que havia aconseguit l’aula els entregaven una granota de color verd o vermell. Amb els petits va funcionar molt bé.

Col·legi Sant Gabriel
És una escola molt gran, ja que tenen des de P-3 fins a batxillerat, i també cicles formatius.
Han establert una setmana verda a l’escola: Van fer un acte simbòlic per plantar arbres al jardí, tallers amb material de rebuig, concurs per fer el logotip d’escola verda, es van retolar arbres del jardí, van posar una música adient a les entrades i sortides de l’escola, etc...
Fan cada any repoblació forestal: els petits planten les llavors (alzina, tamariu, etc.), els més grans els cuiden i els de cicle superior van a plantar-ho a la muntanya o zona deltaica (depenent del tipus de planta).
Estan al inici del compostador, recollida d’oli amb el buti, etc...

INS de Sales
Han fet un bloc temàtic de sostenibilitat on han inclòs diferents ecosistemes Collserola, garrotxa, etc. I fan inventari d’arbres i arbustos del centre, amb retolacions,...
L’alumnat de 3er d’ESO també ha fet bloc temàtic relacionat amb els problemes alimentaris, hàbits alimentaris, ja que tenen molt problemes entre l’alumnat d’aquesta edat.
Des de fa anys fan la reutilització de llibres, i treballen el tema de tenir cura del material.

Escola Montseny
Ens volen explicar una actuació que van fer l’any passat: El comitè van fer repàs temes i van veure que la contaminació acústica és un tema que no havien treballat gaire i ho van voler fer: van fer un mapa de tensions i sorolls a l’escola, sales i hores,... A partir d’aquest mapa va esdevenir el tema de com estem millor a les aules, i per tant es van crear racons de massatge, racons de la calma, van aconseguir que l’Ajuntament els instal·lés altaveus i van fer entrades i sortides amb música adient, etc... Enguany volen continuar amb aquest tema, ja que va funcionar molt bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada