dijous, 7 de març del 2013

El Land art com a eina educativa


El Land Art o també conegut com “Art terrestre”, es va iniciar a EEUU a finals de la dècada dels anys 60 del segle passat.

És una tendència de l'art contemporani, que utilitza el marc i els materials de la natura (fusta, terra, pedres, sorra, roques, etc.).
En general, es caracteritzen per ser obres efímeres, exposades als elements de la natura i que van desapareixent amb el pas del temps.
La intencionalitat d’aquestes obres és transformar el paisatge per commoure a l’observador i, d’aquesta manera, aprofundir en el vincle entre l’ésser humà i la natura i els conflictes que genera aquesta relació.

Les característiques del Land Art:
  • Integració amb l'entorn: Les obres es conceben per a un emplaçament concret i es realitzen en el mateix.
  • Provocar emocions i sensacions en l'espectador que contempla la natura, modificant una petita porció de la mateixa.
  • Denunciar la comercialització de l'art: L'obra d'art no està concebuda ni per ser venuda ni per ser exhibida en un museu.
  • Trencar amb la tradició escultòrica: Una escultura pot ser un camí a la gespa, una branca amb fulles o fins i tot una simple mirada.
  • Obres efímeres: Per la seva naturalesa només es conserven en fotografies o altre tipus de suports.
  • Simplificació: Utilitzen un mínim d'elements expressius i parteixen de traços primaris: línia recta, cercle, quadrat, espiral, creu, ziga-zaga...
 
Com fer Land art ?
 Només cal anar a algun lloc i obrir els ulls. Veure els colors, formes i textures. Escollir les que ens cridin l’atenció i deixar volar la imaginació
 
El Land art com a eina educativa
Petits:
  • Potenciar l'observació visual de formes, textures i colors de l'entorn natural.
  • Potenciar l’expressió artística amb elements naturals.
  • Afavorir la capacitat d'extreure o imaginar unes característiques i representar-les de forma concreta.
  • Potenciar l’afectivitat vers la natura
Mitjans:
  • Mostrar la natura com a font d’inspiració per a la creació artística.
  • Establir un vincle amb l’entorn.
  • Potenciar l’expressió emocional.
  • Afavorir la col·laboració en el treball en grup
Grans:

  • Reconèixer l’ús que fem de la natura com a recurs de lleure.
  • Fer evident l' impacte d’alguns usos lúdics sobre la vida al medi natural.
  • Potenciar l’expressió emocional d’una manera artística.
  • Prendre consciència de tot el que l’entorn natural ens proporciona. 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada